Sök:

Sökresultat:

3151 Uppsatser om Värderande uttryck - Sida 1 av 211

Klok som en orm - Exilletters uppfattning av idiomatiska uttryck

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur lettiska idiomatiska uttryck förstÄs och anvÀnds av letter som bor i Sverige..

Musikaliska uttryck ? redskap, hinder och möjligheter : En kvalitativ studie om instrumentallÀrares syn pÄ hantering av elevers internalisering av musikaliska uttryck

Syftet Àr att studera instrumentallÀrares syn pÄ hantering av elevers internalisering av musikaliska uttryck. Det sociokulturella perspektivet med fokus pÄ hur redskap pÄverkar internaliseringen Àr utgÄngspunkt för studien. Metoden utgörs av semistrukturerad intervju dÀr fyra formellt och reellt utbildade instrumentallÀrare som arbetar pÄ musik- eller kulturskola har intervjuats om vilka musikaliska uttryck de har i fokus i undervisningen och deras syn pÄ hur elever lÀr sig musikaliska uttryck. Resultatet visar att det finns flertalet olika redskap för att nÄ musikaliska uttryck, bland annat eleven sjÀlv, musiken som sÄdan och den sociala omgivningen. Det viktigaste musikaliska uttrycksmedlet Àr rytm i förhÄllande till tempo.

Vem tar ansvar för mig? : En kvalitativ studie om elevhÀlsan och anorexia nervosa

Denna kandidatuppsats har till syfte att kartla?gga unga vuxnas (18-24 a?r) upplevelse av arbetslo?shet. Utifra?n sex intervjuer har en fenomenografisk analys gjorts. Det visade sig att upplevelserna av arbetslo?shet generellt var negativa, ingen av de unga vuxna ansa?g att det var en positiv eller o?nskva?rd situation att befinna sig i.


Arbetslöshet bland unga vuxna : Är som att leva i Sverige och vĂ€nta pĂ„ vĂ„ren

Denna kandidatuppsats har till syfte att kartla?gga unga vuxnas (18-24 a?r) upplevelse av arbetslo?shet. Utifra?n sex intervjuer har en fenomenografisk analys gjorts. Det visade sig att upplevelserna av arbetslo?shet generellt var negativa, ingen av de unga vuxna ansa?g att det var en positiv eller o?nskva?rd situation att befinna sig i.

Det sÀregna vid uttryck för varseblivning hos Ivan Bunin och hur det översÀtts med svenska sprÄkmedel

Syftet med detta arbete Ă€r att med utgĂ„ngspunkt i Ivan Bunins "Mörka allĂ©er" och Per-Olof Anderssons översĂ€ttning dĂ€rav identifiera dessa uttryck för varseblivning, ta reda pĂ„ vad som karaktĂ€riserar dem och hur de kan kategoriseras samt utreda möjligheten att översĂ€tta dessa begrepp med svenska sprĂ„kmedel. LĂ„t det hĂ€rvid vara sagt att detta inte Ă€r en kvantitativ undersökning som syftar till att plocka ut och analysera alla uttryck för varseblivning som förekommer i de valda texterna, utan en kvalitativ undersökning som kommer granska ett representativt antal uttryck som fĂ„r stĂ„ som typ för Bunins uttryck för varseblivning i stort. Hur och med vilka medel utmĂ€rker sig Bunin vid uttryck för varseblivning? Hur framgĂ„ngsrikt Ă€r det möjligt att översĂ€tta dessa uttryck till svenska med de begrĂ€nsningar som mĂ„lsprĂ„ket mĂ„ ha utan att förvanska det sĂ€regna i hur författaren har valt att uttrycka sig? Vilken strategi har översĂ€ttaren Per-Olof Andersson anvĂ€nt sig av vid översĂ€ttandet av dessa för Bunin specifika uttryck? Hur skiljer sig översĂ€ttningen frĂ„n originalet syntaktiskt, grammatiskt och semantiskt? Finns det nĂ„gra tydliga tendenser om man tittar pĂ„ hur dessa utryck har översatts till svenska? Är det möjligt att tala om en viss oöversĂ€ttlighet i frĂ„ga om Bunin? Det Ă€r viktigt att Ă„ter pĂ„peka vikten av att vid översĂ€ttningen sĂ„ lĂ„ngt det Ă€r möjligt överföra den effekt som ett uttryck i originaltexten utövar pĂ„ dess lĂ€sare till lĂ€sarna av översĂ€ttningen pĂ„ mĂ„lsprĂ„ket..

Svartsjuka och vita lögner : En undersökning om betydelsen av svart och vitt

Jag har undersökt ord, uttryck och sammansÀttningar som innehÄller orden svart och vit i syfte att utröna om de har en positiv eller negativ betydelse. För detta ÀndamÄl har jag anvÀnt mig av ordböcker för att fÄ fram de olika betydelser som finns i svenska sprÄket och korpusar, dels som komplement till ordböckerna och dels för att undersöka anvÀndningsomrÄdet för de olika betydelserna. Jag har kommit fram till att svart har i stort sett alltid en negativ betydelse, i nÄgra fall en neutral, medan vitt har en blandning av sÄvÀl positiva som negativa och neutrala betydelser. Bortsett frÄn ett enda uttryck sÄ hade de uttryck med en positiv betydelse av vitt alltid ett motsvarande uttryck i svart med en negativ betydelse..

Tolkning och uttryck - interpretation : Perspektiv inom sÄngundervisning

Denna undersökning syftar till att fÄ en inblick i hur nÄgra sÄngpedagoger arbetar med och tÀnker kring tolkning och musikaliskt uttryck. Detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer med sex sÄngpedagoger med olika bakgrund, arbetsplats och genreinriktning.I min undersökning kommer jag fram till att det trots pedagogernas olika bakgrund i genrekunskap, utbildning, och nivÄ pÄ elever finns mÄnga gemensamma nÀmnare för hur deras arbete med tolkning och uttryck gÄr till. Att flera av informanterna anvÀnder begreppet interpretation under intervjuerna ser jag som att begreppen inte verkar pÄverka mitt resultat, dÄ jag tolkar det som att informanterna menar samma sak och att innebörden Àr densamma.Jag anser Àven att svaren pÄ intervjuerna pekar pÄ att det hos nÄgra av informanterna finns en osÀkerhet om vad arbetet med tolkning och musikaliskt uttryck kan leda till och att de dÀrför inte i sÄ hög grad medvetet anvÀnder detta i sin undervisning.Att arbeta med tolkning och musikaliskt uttryck kan innebÀra en mÀngd olika saker vilka har gemensamt att skapa medvetenhet om det egna uttrycket. Detta kan enligt litteraturen, Rydberg - Asplind med flera, leda till mer personligt uttryck samt bÀttre teknik..

Har du din egen röst? : En studie om sÄngideal, förebildande och personligt uttryck ur ett elevperspektiv

I denna studie undersöks hur sÄngelever upplever att deras sÄngideal och sÄngpedagog pÄverkar utvecklingen av deras personliga uttryck. Studien genomfördes med hjÀlp av 8 kvalitativa forskningsintervjuer dÀr informanterna bestod av sÄngelever som gÄr ett estetiskt program pÄ gymnasieskolan med inriktning musik, frÄn Ärskurs tvÄ och tre.Resultatet av studien visar att de intervjuade sÄngeleverna finner att relationen till sÄngpedagogen har en betydande inverkan pÄ hur de kan utvecklas nÀr det gÀller bÄde personligt uttryck men Àven sÄngutveckling i stort. SÄngeleverna behöver en trygg relation med sin sÄngpedagog för att kunna vÄga uttrycka sig i sin sÄng. Det har visat sig att en inre motivation har skapats hos sÄngeleverna genom uppmuntran frÄn sÄngpedagogen och sÄngpedagogens roll som förebild. SÄngeleverna ser sin sÄngpedagog som en förebild som de kan hÀmta inspiration och tekniska fÀrdigheter frÄn.

NÀr man talar som trollen : En kvalitativ textanalys kring hur nÀthat kommer till uttryck i en avindividualiserad miljö

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur nÀthat kommer till uttryck pÄ tvÄ olika Internetbaserade kommunikationsplattformar. Detta genom att studera hur nÀthat kommer till uttryck beroende pÄ om hatet riktas direkt till en individ pÄ bloggar, respektive indirekt till en individ pÄ ett diskussionsforum. DÀrefter undersöks pÄ vilket sÀtt nÀthatets uttryck skiljer sig Ät, beroende pÄ om det riktas direkt eller indirekt till en individ. För att möta detta syfte anvÀnds en kvalitativ textanalys dÀr kommentarer pÄ utvalda blogginlÀgg respektive kommenterar i utvalda diskussionstrÄdar analyseras. Normer och Social Identity Model of Deindividuation Effects (SIDE) anvÀnds som teoretiska utgÄngspunkter vid analysen av materialet.

UnionsrÀttsliga uttryck i LagrÄdets yttranden : En analys av hur EU-rÀtten kommer till uttryck i LagrÄdets normprövning - 2012 och 2013

Den svenska normprövningen utgörs av bland annat LagrÄdets förhandsgranskning. EU-rÀttens sÀrskilda stÀllning har föranlett ett intresse för att undersöka LagrÄdets verksamhet ur ett unionsrÀttsligt perspektiv. I uppsatsen har tre huvudkategorier av lagförslag identifierats: lag för införlivande av EU-direktiv, lag för annan EU-anpassning, samt nationellt initierade lagförslag. Analysen har syftat till att förstÄ hur EU-rÀtten kommer till uttryck i LagrÄdets yttranden över lagförslag ur de tre olika lagstiftningskategorierna. För frÄgan har de unionsrÀttsliga utgÄngspunkterna presenterats och Ätföljts av en diskussion om LagrÄdets verksamhet och roll.

FrÄn producent till restaurang : Kan kÀnslor, uttryck och ambitioner bakom ett vin vidareförmedlas via mellanhÀnder?

   SammanfattningI detta examensarbete granskade författarna Jean Marc Brocards vin Chablis Saint Claire Vieilles Vignes, för att undersöka hur kÀnslor, uttryck och ambitioner vidareförmedlas.Syftet Àr att studera en vintillverkares kÀnslor, uttryck och ambitioner bakom sitt vin och hur de vidareförmedlas till importör, vidare till restaurang och hur det sedan förmedlas ut till gÀsterna i Sverige.Metoden som författarna anvÀnde var kvalitativstudie dÀr öppen intervjuteknik anvÀndes som grund. Författarna har intervjuat tre undersökningsgrupper som bestÄr av importör, producent och restauranger.Examensarbetet visar att mellan producent och importör förmedlas kÀnslor, uttryck och ambitioner vÀl, medans restaurangintervjuerna visar att vÀgen bryts och att förmedlingen stannar av.Resultatet visade att kÀnslor, uttryck och ambitioner vidareförmedlas frÄn producent till restaurang i Sverige, men att vÀgen bryter mellan restaurang och gÀster.NyckelordNyckelorden till författarnas examensarbete var: Catering, Knowledge, Restaurants, Sommelier & Wine.    .

Att se mÀnniskan : En studie om sÄngpedagogers och artisters uppfattning av begreppet personligt uttryck.

This work is meant to contribute to the research of adaptation studies by focusing on a special case: the transformation of a fictional diary into a movie. In order to sustain the form of the literary source the adaptation to movie requires certain strategies. Först of all, the diary genre is characterized by a one-dimensional narration. Second, diaries only supply a few written dialogues, hence this "void" has to be compensated and filled by media specific measures. Third, the investigated diary is a story of individualization and emancipation of a single woman.

"?ty det Àr essensen av vad vi hÄller pÄ med?" : En kvalitativ studie i utveckling av personligt uttryck hos improvisationsmusiker

Denna studie syftar till att öka kunskapen om vilken syn frilansande och undervisande improvisationsmusiker har kring skapandet av ett personligt uttryck och hur de anser att ÀmnesomrÄdet kan hanteras i musikundervisning. I bakgrundskapitlet ges en överblick av begreppet personligt uttryck och dÀrefter följer en presentation av tidigare litteratur och forskning inom ÀmnesomrÄdet. NÀstkommande kapitel om teoretisk bakgrund beskriver det sociokulturella perspektivet i egenskap av teoretisk utgÄngspunkt.Studien utgörs av kvalitativa intervjuer med fyra frilansande improvisationsmusiker med stor pedagogisk erfarenhet i ÀmnesomrÄdet. I resultatet beskrivs analysen av hur improvisationsmusikers syn pÄ hur ett personligt uttryck kan skapas och hur de som pedagoger ser pÄ undervisning inom detta omrÄde. Det framkommer bland annat att ett personligt uttryck handlar om att bejaka sin smak och vilja samt att sjÀlvförtroende, hantverksskicklighet och inspiration Àr aspekter att ta hÀnsyn till.

Tekniskt hantverk eller personligt uttryck : MÄste man vÀlja?

Syftet med detta arbete Àr att öka insikten i hur fördelningen mellan hantverk och uttryck ser ut pÄ trumsetslektioner inom genrerna rock/pop/jazz och hur olika lÀrare arbetar kring/med begreppen personligt uttryck och hantverk. Jag har intervjuat fyra pedagoger ? tre frÄn musikskolan och en frÄn gymnasiet ? och anvÀnt mig av kvalitativ intervju som metod. Följande forskningsfrÄgor ligger som grund för arbetet: Finns det en tydlig uppdelning mellan moment som fokuserar pÄ hantverk och personligt uttryck under trumsetslektioner pÄ gymnasieskolan och kulturskolan - och i sÄ fall, hur ser fördelningen mellan dessa inslag ut? Hur hanterar trumsetslÀrare dessa tvÄ begrepp i sin undervisning? Resultatet visar att samtliga informanter inkluderar moment som kretsar kring bÄde hantverk och personligt uttryck i trumsetsundervisningen.

1 NĂ€sta sida ->